Jakie zastosowanie mają terminale kontenerowe?

port morski

Terminale kontenerowe to obiekty, w których kontenery morskie są przeładowywane z różnych środków transportu w celu dalszego transportu do miejsca docelowego. Czasami odbywa się tu również rozładunek, załadunek i składowanie ładunku w kontenerach. Terminal to także obszar przeznaczony do obsługi i tymczasowego składowania kontenerów morskich.

 

Jaka jest rola terminala kontenerowego w procesie wysyłki?

Terminale kontenerowe są strategicznie rozmieszczone jako krytyczne punkty złożonej sieci logistycznej. Terminale morskie obsługują transfer kontenerów ze statków oceanicznych do pojazdów drogowych i kolejowych oraz barek kanałowych i odwrotnie. Często są częścią większego portu – z których największy znajduje się wokół głównych portów. Gdy przeładunek odbywa się między koleją a drogą, obiekt nazywany jest śródlądowym terminalem kontenerowym. Znajdują się one w dużych miastach lub w ich pobliżu i są dobrze połączone koleją z kontenerami morskimi.

 

Połączenia z portami – kraje bez dostępu do morza

Połączenia w głębi lądu z terminalami morskimi mają kluczowe znaczenie dla łańcucha dostaw. Wystarczy wziąć pod uwagę wiele krajów europejskich bez dostępu do morza i ich niezdolność do handlu towarami z zagranicznymi podmiotami, gdyby ta wzajemność nie istniała. Jako że wiele krajów europejskich nie ma żadnych portów morskich, ich dobrobyt ekonomiczny w dużej mierze zależy od połączeń lądowych z portami morskimi w innych krajach.

 

Jak wygląda procedura operacyjna w terminalu kontenerowym?

Po przybyciu statku do portu załogowe żurawie nabrzeżowe odbierają kontenery ze statku. Żurawie nabrzeżne przenoszą kontenery z ładowni i pokładu statku do pojazdów sterowanych automatycznie. Pojazdy przemieszczają się między statkiem a stosem, gdzie zrzucają pojemniki, które mają być przechowywane przez krótki czas. Po tym okresie kontenery są zdejmowane ze stosu za pomocą dźwigów i transportowane pojazdami AGV do następnego środka transportu. Mogą to być na przykład barki, statki dalekomorskie, ciężarówki lub pociągi.

Aby załadować kontenery eksportowe na statek, procesy te są wykonywane w odwrotnej kolejności. Większość terminali nadal wykorzystuje sprzęt załogowy, taki jak wózki bramowe, dźwigi i systemy z wieloma przyczepami, chociaż automatyzacja terminali kontenerowych dokonuje bardzo dużych postępów.